Pedagogische visie

 

Op basis van “Het verhaal van het potlood” van Paulo Coelho vertellen wij graag onze schoolvisie.

 

Het verhaal van het potlood (Paulo Coelho)

Een jongetje keek naar zijn oma die een brief aan het schrijven was.
Op een gegeven moment vroeg hij: ‘Oma, schrijf je een verhaaltje over wat wij samen hebben meegemaakt? Of schrijf je misschien een verhaaltje over mij?’

Zijn oma stopte met haar brief, glimlachte, en zei: ‘Ik schrijf inderdaad over jou. Maar belangrijker dan de woordjes die ik schrijf, is het potlood waarmee ik schrijf. Ik zou willen dat je later, als je groot bent, net zoals dit potlood wordt.’

Het jongetje keek nieuwsgierig naar het potlood, maar kon er niets bijzonders aan ontdekken. ‘Maar het is een gewoon potlood, niets speciaals!’

‘Het is maar hoe je er naar kijkt. Het potlood heeft vijf bijzondere dingen die jou – maar dan moet je ze wel onthouden - tot iemand zullen maken die altijd in vrede zal leven met de wereld:

Ten eerste: Je zult misschien grootse daden verrichten, maar je mag nooit vergeten dat er een hand is die jou leidt. Deze hand noemen we God, en Hij zal je altijd leiden volgens Zijn wil.

Ten tweede: Af en toe moet ik stoppen met schrijven, om de punt te slijpen. Daardoor heeft het potlood een beetje pijn, maar het wordt er wel scherper van. Dus je moet wat pijn kunnen verdragen, het maakt je tot een beter mens.

Ten derde: Als je met een potlood schrijft, kun je altijd uitgummen wat je fout schreef. De les is dat corrigeren wat we gedaan hebben niet slecht is, maar belangrijk om rechtvaardig door het leven te kunnen gaan.

Ten vierde: Het belangrijkste van het potlood is niet het hout of de buitenkant, maar het grafiet dat erin zit. Dus, wees steeds bezorgd om wat er binnen in je gebeurt.

Ten slotte, het vijfde wat een potlood bijzonder maakt: hij laat altijd een spoor achter. Besef goed dat alles wat je in je leven doet, sporen zal achterlaten en probeer je daar voortdurend van bewust te zijn.’

 

Ons verhaal in Het Toverpotlood

 

1)     Een hand die je leidt

-        Het Katholieke geloof leidt ons, inspireert ons.

-        Zin leren, Zin in leven (ZILL) is het leerplan van Katholiek Onderwijs Vlaanderen dat wij als leidraad gebruiken in ons onderwijsaanbod.

-        Wij behoren tot Scholengemeenschap Tumuli en werken eveneens nauw samen met Scholengemeenschap Korzo. Samen maken we elkaar sterker op pedagogisch en administratief gebied.

-        De leerkrachten zijn echte leer-krachten. Zij zijn deskundig en creëren een krachtige, betekenisvolle leeromgeving waar de groei van elk kind gestimuleerd wordt.

2)     Een beetje pijn, maar…

-        Je kent hel wel. Je kleuter die zegt: “Ik wil dat zelf doen”. Zowel jij als ouder als het kind kunnen daardoor in een frustratieniveau geraken. Het gaat niet snel genoeg, het lukt niet. Dat doet wat pijn maar… wij als school geloven dat de zelfstandigheid en zelfsturing van elk kind hierdoor ontzettende groeikansen krijgen. Volhouden dus!

-        Leerkrachten gaan de kinderen uitdagen en nieuwe dingen aanreiken. Niet elk kind vindt die uitdagingen, die niet in de comfortzone liggen, fijn om te doen. Toch gaan we hen motiveren en hen leren om door te zetten.

-        Niet elke kind groeit even snel. Ze ontplooien op hun eigen tempo. We geven de kinderen de tijd en kansen om te ontwikkelen. Soms wijkt dat tempo toch wat af en roepen we hulp in van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) of het leersteuncentrum. Samen met de ouders en externe partners zoeken we naar gepaste begeleiding voor elk kind.

 

3)     Uitgummen

-        De kinderen leren elke dag bij. Wie gemotiveerd is om te leren, zal ontwikkelen. Fouten maken mag, we sturen geduldig bij.

-        “Niemand is perfect, daarom hebben potloden een gommetje.”

-        We zetten in op verbondenheid tussen kinderen, leerkrachten en de ouders. Waar mensen samen komen, is er soms onenigheid. We gaan in gesprek en zoeken samen een uitweg. We gummen het conflict weg. Al houden we rekening met de krassporen dat een potlood kan achterlaten.

4)     De binnenkant

-        We werken aan een harmonische ontwikkeling van de kinderen: hoofd, hart en handen. De binnenkant mag zeker niet uit het oog verloren worden. Het leerplan ZILL heeft veel aandacht voor de persoonsgebonden doelen (sociale, wie ben ik) en niet enkel voor de cultuurgebonden doelen (kennis).

-        Onze school is klein. Iedereen kent elkaar. We vormen een klein dorpje in ons mooie Hoeleden. Die betrokkenheid geeft dat we intens met elkaar samenleven en alles met elkaar delen. Zowel de mooie als de moeilijke momenten. Een luisterend oor, een warm welkom, dat vinden we belangrijk.

-        Onze knusse school treedt ook naar buiten. De prachtige natuur rondom ons maakt deel uit van onze aanpak om kinderen zich volledig te laten ontwikkelen. Hun binnenkant wordt gevoed door gezonde buitenlucht.

5)     Een spoor achter laten

-        We streven naar een fijne periode in Het Toverpotlood. Mooie herinneringen maken die je als kind gevormd hebben en die je in je latere leven nog met plezier ophaalt.

-        Alles wat de leerlingen meemaken in onze school zal een invloed hebben op hun verdere ontwikkeling. Daarom vinden we het samen-verhaal heel belangrijk. We willen met alle partijen die deel uit maken van de kinderen hun opvoeding de handen in elkaar slaan. Hiervoor is een open communicatie en verbondenheid belangrijk in onze school.

-        Het spoor dat we willen trekken voor de kinderen is de weg naar zelfstandige volwassenen.